Anonymitet
Vi kan på nuværende tidspunkt, pga. tekniske problemer, ikke tilbyde anonymitet på akuttelefonen, medmindre du ringer med hemmeligt nummer. Hvis du ønsker at ringe anonymt, så husk at bruge hemmeligt nummer.
Vi kan dog altid tilbyde en fortrolig samtale, lige meget om du ringer med eller uden hemmeligt nummer, da alle vores rådgivere har tavshedspligt.
Tavshedspligt
At vores rådgivere har tavshedspligt betyder, at det I snakker om i samtalen, bliver mellem dig og rådgiver. Med andre ord må rådgiveren ikke fortælle, hvad I har snakket om til nogen. Rådgiverne må dog gerne tale internt med hinanden om samtaler – det er med til at gøre rådgivningen bedre, og man har selvfølgelig stadig tavshedspligt vedrørende det, man har hørt fra en anden rådgiver.
Det eneste tidspunkt en rådgiver må lave en undtagelse for tavshedspligten, er hvis der er underretningspligt.
Underretningspligt
I Danmark har vi alle, både som privatpersoner og fagfolk, underretningspligt, når børn eller unge under 18 år lever i en alvorlig truende situation. Hvis du er bekymret, kan du altid fortroligt tale med os for at få vores syn på sagen.
En underretning sker kun, hvis det drejer sig om en alvorlig truende situation for en person under 18 år, og hvis vi har oplysninger, der kan identificere vedkommende (navn, CPR-nummer og lign.). Såfremt rådgiveren vurderer, at der er tale om sådan en situation, vil han eller hun orientere om det i samtalen og bede om disse oplysninger. For at være helt anonym anbefales det, at du ringer op fra skjult nummer.